Labels

Monday, July 11, 2016

Sifat Allah Ya Salam


Nama ALLAH Ya Salam bererti Yang Maha Sejahtera, Tenang, Menyelamatkan dan Damai. DIA yang memberi kesejahteraan, ketenangan, keselamatan dan kedamaian kepada manusia. Sesungguhnya ALLAH jualah yang memberi kesejahteraan jiwa, pemikiran, emosi dan tubuh badan kepada manusia.

Untuk mendapat kesejahteraan dari Ya Salam, hendaklah kita mendekatkan diri denganNYA dengan melakukan ketaatan dan ibadah sunat.


Penghayatan kepada As-Salam melahirkan manusia yang mengorbankan diri bagi kesejahteraan dan keselamatan orang lain dengan membantu mengikut kemampuan, memberi ketenangan melalui motivasi, nasihat dan pandangan.

Kita juga hendaklah menjaga kesejahteraan badan dengan mengikut sunnah nabi (makan, tidur, bermuamalat dan lain-lain).

Zikirkanlah selalu Ya Salam 40x

diikuti dengan bicara hati kepada Ya Salam : 

“Allahumma Ya Salam, Ya Salam, Ya Salam, sesungguhnya Dikau Maha Sejahtera, seluruh kesejahteraan pada alam dan makhluq adalah milik dan kurniaanMu. Daku bersyukur kepadaMu Ya Salam atas kesejahteraan yang Engkau kurniakan kepada jiwaku sehingga jiwa ini sentiasa ingat kepadaMu. Daku bersyukur atas kesejahteraan kurniaanMu kepada fikiran dan emosiku sehingga tenang perasaan dan fikiran in. Daku bersyukur atas kesejahteraan kepadap jasadku dengan itu daku mampu lagi rukuk dan sujud kepadaMu dan melakukan kebaktian kepada manusia sekelilingku. Namun, ketika Dikau mengambil kembali kesejahteraan kurniaanMu Ya Salam, gelaplah hati ini dari mengingatMu, resah gelisahlah fikiran dan perasaanku dan sakitlah seluruh jasadku. Oleh itu Ya Allah Ya Baaqi Ya Salam, kekalkan kesejahteraan buatku di dunia, barzah dan akhirat..". 

Aamiin

1 comment:

  1. Bismillaahirrahmaanirrahiim mohon share jzkk moga diterima sebagai amal soleh Aamiin Allahumma Aamiin

    ReplyDelete