Labels

Tuesday, May 31, 2016

Sifat Allah Ya Quddus


Mengenali nama ALLAH Ya Quddus Yang Maha Suci. Ini bererti ALLAH suci, bersih atau sempurna dari segala kesalahan, kecacatan atau kekurangan. Penciptaan langit dan bumi membuktikan kesempurnaan penciptaanNYA dan kekuasaanNYA.

Al-Quddus juga membawa makna mempunyai pekerti yang sangat mulia diliputi dengan kasih sayang tanpa kebencian.

Penghayatan Al-Quddus dalam diri dengan menyucikan jiwa daripada sembahan-sembahan lain daripada ALLAH (hawa nafsu, bisikan syaitan, dunia, kata-kata manusia). 


Menyucikan jiwa daripada penyakit-penyakit hati (dendam, benci, mengumpat, menghasut dan lain-lain). 

Menyucikan hidup daripada dosa dan noda, serta menyucikan mulut, telinga, mata, anggota tubuh dan sebagainya.

Zikirkanlah Ya Quddus 40x

diikuti dengan bicara hati kepada Ya Quddus: 

“Allahumma Ya Quddus, Ya Quddus, Ya Quddus, sesungguhnya Dikau Yang Maha Suci lagi Maha Sempurna, setiap yangg berlaku itu adalah atas kehendak dan takdirMu Ya Qodir Ya Muktadir yang melambangkan kesucian dan kesempurnaanMu, kurniaan dan kasihsayang serta pemeliharaanMu melalui pelbagai peristiwa yg bersilih ganti antara kesempitan dan kesenangan, antara kejatuhan dan kenaikan, antara kemuliaan dan kehinaan, adalah tanda kesempurnaan sifat pemurah dan penyayangMu Ya Quddus Ya Rahman Ya Rahim, kesempurnaan kebijaksanaan Mu Ya Quddus Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, kesempurnaan kekuasaan Mu Ya Quddus Ya Qodir Ya Muktadir Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir. Allahumma ya Quddus Yang Maha Suci lagi Maha Sempurna, tindakanMu sangat tepat, tidak pernah tersilap, tepat pada masanya, caranya dan kesannya, sekiranya daku lemah, Dikau memberiku kekuatan dangan peristiwa yang memaksa diriku bergerak dengan kuat dan laju, Dikau tidak akan membiarkan daku terleka dan terlalai dalam dunia yang fana ini. Sekiranya daku terleka dengan hartabenda dunia dan cinta manusia yang menyekat dan mengikat ku daripada datang hampir kepadaMu, Dikau Ya Quddus seringkali memisahkan dan memutuskan dunia dan manusia agar hati ini merdeka daripada makhluq, dapat kembali mengabdi diri kepadaMu. Ketika daku tersasar ke jalan neraka, Dikau Ya Quddus mencipta peristiwa2 mengembalikan daku ke jalan syurga. Sesungguhnya tiada peristiwa yang berlaku kepada ku melainkan tanda kesempurnaanMu Ya quddus, Setiap kehendak dan takdirMU terhadap diriku adalah tanda kesempurnaanMU dan kesemuanya baik bagiku”.

Aamiin

No comments:

Post a Comment