Labels

Wednesday, May 25, 2016

Sifat Allah Ya Malik


Penghayatan Nama ALLAH Ya Malik Yang Maha Memiliki. ALLAH memiliki seluruh isi langit dan bumi secara mutlak. Dan DIA memiliki diri kita, tubuh badan kita, anak-anak kita, suami/isteri kita. DIA boleh memberi dan mengambil apa sahaja daripada manusia pada bila-bila masa. Tiada siapa yang mampu menghalang sekiranya ALLAH Ya Malik ingin memberi atau mengambil, setiap pemberian adalah amanah dan pinjaman dan akan ditanyai semuanya.


Menghayati sifat Al-Malik membuatkan seseorang sedar dirinya bukan pemilik dan berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakan setiap amanah yang diberikan ALLAH dan menjaga anugerah ALLAH sebaik mungkin. 

Penghayatan kepada sifat Al-Malik juga membolehkan manusia menggenggam dunia dan bertindak memastikan dunia tunduk kepada Al-Malik. 

Dengan itu, setiap kerjanya, tugasannya dan perlakuannya menjurus kepada menjadi alat Al-Malik, mentadbir manusia ke jalan ALLAH. Menghasilkan modul-modul, produk-produk, silibus-silibus, sekolah-sekolah, pusat-pusat latihan yang ditadbir oleh alat-alat Al-Malik. Dunia akan menjadi aman apabila semuanya mampu tunduk kepada Al-Malik. 

Tidak ada seorang pun yang dapat mendakwa diri sebagai penguasa tertinggi. Tugas pemerintah mewujudkan rasa aman, damai, sejahtera dan bahagia kepada saudara-saudaranya.

Zikirlah Ya Malik 40x 

diikuti dengan bicara hati kepda Ya Malik: 

" Allahumma Ya Malik, Ya Malik, Ya Malik, sesungguhnya Dikau Yang Maha Memiliki dan Berkuasa di atas segalanya, daku ini milikMu, jantung ku milikMu, Dikaulah Ya Muhyi yang mendegupkannya dan Dikau juga mampu menghentikannya. Otakku dan ilmu dalam otak ini milikmu Ya malik Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, Dikau yang memasukkannya dan Dikaulah juga mampu mengeluarkankannya. Wang ringgit yang ada padaku milikMu, Dikau memberi dan Dikau mampu mengambilnya kembali. Suamiku, isteriku, anak-anakku, ibubapaku, kawan-kawanku milikMu, Dikau memberi pinjam dan Dikau juga mampu mengambil mereka. Segalanya milikMu Ya Malik, matahari, bulan, bintang dan planet2 di angkasaraya semuanya milikMu ya Malik, Dikau Ya Baari' mengatur perjalanannya dan Dikau juga akan memberhentikan dan memusnahkannya nanti. Alam dan isinya ini seluruhnya milikMu, Dikaulah Ya Malik, Ya Waliy Ya Wakil Ya Baari', pemilik mutlak yang mengurus dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa. Daku hamba yang fakir tiada memiliki apa pun, semuanya meminjam dariMu dan pinjaman itu adalah amanahMu yang akan dipersoalkan setiap satunya nanti di hati perhitungan, hari hisab dan di Mahkamah Mu nanti. Oleh itu Ya Allah Ya Nuur Ya Haadi Ya Haq, bimbinglah daku dengan cahaya petunjuk dan cahaya makrifatMu agar daku dapat menggunakan segala milikMu ini di atas jalan redhaMu Ya Rahman Ya Rahim.,“

Aamiin

No comments:

Post a Comment