Labels

Friday, April 20, 2018

KITA TAK NAMPAK الله??


KITA TAK NAMPAK الله??
Bila الله sembuhkan kita drp kesakitan melalui ikhtiar ubat yg kita ambil.. Kita nampak ubat.. Kita tak nampak الله Ya Salam Yang Maha Menyembuhkan dan Ya Fattah Yang Maha Membuka Pintu-pintu Penyembuhan.
Bila الله berjayakan kita dlm akademik, kita nampak kebijaksanaan kita.. Kita tak nampak الله Ya’Alim Ya Hakim Ya Rashid Yang Maha Berilmu, Maha Bijaksana lagi Maha Pintar.

Bila الله bagi kita pekerjaan yg selesa melalui cemerlangnya kita dlm bidang yg di ceburi..Kita nampak kecemerlangan kita.. Kita tak nampak الله Allah Ya Razzaq Ya Karim Yang Maha Memberi Rezeki.
Bila الله bagi kita kekayaan harta melalui asbab gigihnya usaha kita dlm perniagaan.. Kita nampak kegigihan usaha kita.. Kita tak nampak الله Ya Ghoni Ya Mughni Yang Maha Kaya lagi Maha Memberi Kekayaan.
Bila الله kurniakan kita pasangan yg soleh/solehah serta keluarga yg bahagia.. Kita nampak baiknya kita.. Kita tak nampak الله Allah Ya Barr Yang Maha Baik mengalirkan kebaikan melalui keluarga.
Bila الله keluarkan kita drp masalah melalui bantuan manusia di sekeliling.. Kita nampak baiknya manusia tsbt.. Kita tak nampak الله Ya Fattah Yang Maha Membuka Jalan Penyelesaian kepada masalah kita dan Ya Wahhab yang Maha Membantu melalui manusia di sekeliling kita.
Bila الله masyhurkan kita di pandangan mata manusia di dunia melalui asbab kelebihan kita.. Kita nampak hebatnya kita.. Kita tak nampak الله Ya Mu’iz Yang Maha Memuliakan dan Ya Rafi’ Yang Maha Menaikkan martabat kita di dunia dan akhirat.
Bila الله Ya Razzaq bagi segala jenis nikmat yg tak pernah mintak di bayar & tak terhitung.. Kita hanya nampak indahnya nikmat itu.. Kita tak nampak الله Ya Rahman Ya Rahim Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih dan penyayang.
Sungguh, mata hati kita masih buta & samar.. Dek keangkuhan seorg hamba @ kotornya segumpal darah bernama hati mungkin.. Utk melihat Allah Ya Kholiq Maha Mencipta di sebalik kejadian.
Bukan senang utk didik diri & hati melihat الله Ya Baarik dlm setiap langkah kita.. Tapi itulah hakikat kehidupan kita di sini.. Datang dr الله Ya Mubdi’ hidup utk الله Ya Ahad Ya Wahid Ya Somad & balik kpd الله Ya Mu’id.
Pesan Pada Hati

No comments:

Post a Comment