Labels

Friday, February 16, 2018

Burung



اَوَلَمْ يَرَوْا  اِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صٰٓفّٰتٍ وَّيَقْبِضْنَ  ۘ  مَا يُمْسِكُهُنَّ اِلَّا الرَّحْمٰنُ  ۗ  اِنَّهٗ بِكُلِّ شَيْءٍۢ بَصِيْرٌ

Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”(QS. Al-Mulk 67: Ayat 19)

Sesungguhnya Engkau Ya Kholiq Yang Maha Pencipta menciptakan burung dan seluruh makhluk. Engkau Ya Rofi' Yang Maha Menaikkan, menaikkan burung ke udara dan Ya Khofidh Yang Maha Menurunkan, menurunkan burung ke tanah semula. Kembang dan tutup sayap burung adalah hanya dengan dayaMu Ya Fattah Yang Maha Membuka. Engkau Ya Hafiz Ya Muhaimin Yang Maha Menjaga lagi Maha Memelihara burung di kala terapung di langit. Allahumma Ya Fattah, bukalah mata hati kami agar dapat melihat setiap nama, daya dan sifatMu di sebalik setiap kejadian makhluk, alam dan peristiwa, Ya Basir Ya 'Alim Ya Hakim Ya Rashid.

No comments:

Post a Comment