Labels

Monday, August 1, 2016

Sifat Allah Ya 'Aziz


ALLAH Ya ‘Aziz bermaksud Yang Maha Perkasa. ALLAH lebih perkasa daripada seluruh makhluq di dunia ini. KeperkasaanNYA dapat dilihat dalam penciptaan langit dan bumi serta makhluqNYA. DIA perkasa dalam menguasai setiap makhluqNYA seperti matahari, bulan, bintang, binatang gunung serta manusia. 

Seluruh keperkasaan makhluqNYA samada manusia, binatang dan sebagainya adalah keperkasaanNYA. DIA juga mampu memperkasakan jiwa manusia agar cekal dan tabah dalam menghadapi ujian kehidupan.


Menghayati sifat Al’Aziz akan melahirkan manusia yang kuat semangat dalam mengharungi kehidupan, tidak mudah putus asa ketika kecewa dan berusaha bersungguh-sungguh mencapai kejayaan dan kecemerlangan. Hamba Al-‘Aziz akan menguatkan jiwa-jiwa yang lemah dan kecewa agar tabah menghadapi ujian dan dugaan hidup. DIA yakin semakin diuji semakin cinta ALLAH kepadaNYA dan DIA akan redha dan sabar atas ujian itu. 

Zikirkanlah Ya 'Aziz 40x 

diikut dengan bicara hati kepada Ya 'Aziz:

"Alllahumma Ya Aziz Yang Maha Perkasa, sesungguhnya seluruh keperkasaan dan kekuatan di alam buana ini adalah milikMU, tiada makhluq yang perkasa, berputarnya alam dan isinya dgn daya keperkasaanMU, bergeraknya planet-planet di atas orbit, memancar matahari, tegaknya langit, terhamparnya bumi, bergeraknya awan, semuanya dengan daya keperkasaan dan kekuatanMU Ya Aziz, seketika Dikau mencabut kekuasaan ini, lemah dan hancurlah alam ini. Sebagaimana perkasanya alam ini, Ya Aziz, perkasakan jiwa kami yang lemah ini, seringkali kami lemah ketika gagal dan kecewa dalam hidup ini, kami lemah dengan kata-kata dan cemuhan manusia, seringkali lemah ketika diberi tugasan dan agendaMU, lemahnya jiwa kami untuk rukuk sujud kepadaMU, khususnya di pagi-pagi hari, lemahnya kami dalam mengawal nafsu shopping, nafsu berborak, menonton tv, whatsapp, mengejar kekayaan dunia yang hina ini, maka Allahumma Ya Aziz, perkasa dan kuatkan iman kami kepadaMU, pergantungan kami kepadaMU, keyakinan kami kepadaMU agar kami hidup dengan pergantungan yang kukuh kepadaMU dan Ya Baaqi Ya Mukmin Ya 'Aziz, kekalkan kekuatan iman kami sehingga akhir hayat kami". 

Aamiin.

No comments:

Post a Comment